tisdag 9 juni 2009

Varför Eu och undantagsregler..?

Igår var jag och vaccinerade Alex,(rabies) jag var hos en ny veterinär och jag blev verkligen förvånad...Minst sagt! Eftersom Alex är importerad så har denne lille varelse redan ett UE-pass. I andra länder i Europa så rabiesvaccinerar man valparna men istället för 120 dygn som man är tvungen att vänta här i Sverige för att kolla om hunden har fått antikroppar, så har resterande europa,1månad... Jag blev lite nyfiken varför vi har det såhär. Jo, fick jag mig till livs, det var verkligen att man skulle se upp med importhundar och framförallt från checkien..? Jaha??Varför då, undrade jag. Jo se där fuskar man minsann med vaccinationer, och där finns veterinärer som inte gör annat än att utföra "falska" pass...Hundarna har minsann inte alltid den vaccinationen som det står i passet att den har fått... Jaha, men nu är det ju så att jag själv var med uppfödaren när jag vaccinerade Alex och dessutom så var det en av dom främsta veterinärerna som landet har. Dessutom så kommer Alex från den bästa uppfödaren som har fått ett första pris som den bästa uppfödaren TRE år i rad.. Hur stor är chansen att denne skulle "sketna ner sig och att veterinären skulle göra likadant???? Jag vill hävda tvärt om att jag var verkligen förvånad vilka hårda krav som just Checkien har vad det gäller hundar som ska in i avel.... Här i Sverige räcker det med att du har en utställnings 1, och för vissa raser kräver dom att dom har friöntgade höfter/ vissa har ögonlysning, osv beroende på vilken ras du har. Men det finns vissa raset där det som sagt räcker med att hunden är exteriör "snygg... I Checkien däremot har dom ett organ som jag kan tänka mig motsvarar Skk. Detta organet är mycket hårda på vilka djur som ska in i avel. där räcker det inte med att du är snygg, utan du ska dessutom vara frisk, ha friska gener osv för att du ska få utfärda en stamtavla samt en bra mentalitet... Engelsk Bulldog för att ta ett exempel, så här i Sverige så behöver du bara ha en utställnings etta, och godkända "friska"luftvägar, så är det fritt fram att avla. I Chech har man förutom detta också krav på ögon lysning, epilepsi samt hjärt status!!!! Givetvis har väl dom annat skit precis som här men dom har mycket hårdare hälsokontroller, för registrerade hundar och hundar som ska in i avel. Ändå så tror vi att vi är så bra med hundhållningen att vi kan slå oss för bröstet, och säga att vi är världsledande... Nu kanske det är någon som läser dessa rader och tänker att -men vi har ju inte rabies här...Nä och tack gode gud för det, men beror det enbart på att vi har totalt hårda regler som gör oss isolerade från övriga europa tro? Nja jag vet inte det jag.. Om vi tänker efter så är ju Sverige Inte en isolerad ö..Utan vi har ju längst upp i norr en otroligt bredd av fri natur där djuren vandrar fritt. Mig veteligen så står ju inte tullverket där och motar djuren som inte har rabies vaccin. Ja menar en varg/ räv/älg osv har ju knappast något eu pass hängandes runt halsen, där det står att dom är rabies vaccinerade när dom tar sig in i Sverige... När man nu vaccinerar, en hund, varför måste vi då ha egna regler för hur lång tid det ska ta??Djurens organism är mycket likt människan i detta avseende...Antingen har du efter 1 månad antikroppar eller så har du det inte.THATS IT!! Skulle det vara så att du inte har det, ja då får man vaccinera igen, det är väl inte mer med det... Men som det är nu så måste vi vänta 120 dygn, på grund av ett föråldrat system som vi är tämligen ensamma om att ha...Suck stön pust!!! Samma sak gäller, monopol på, systembolaget...Herregud varför ska det vara så jäkla syndigt att om jag bestämmer mig i sista minuten en söndag,för att göra en god middag och tycker att vi ska ha vin till maten varför ska jag inte kunna köpa mig en flaska i mataffären??? Det här med att det lockar fler att dricka???Knappast, det tror jag inte på ett dyft..Dom som vill dricka gör det ändå, och varför gynna den svarta marknaden som man gör nu..? Likadant med apoteks monopol, herregud varför ska det vara så syndigt om jag åker på en dunderförkylning att jag kan köpa näs spray i en vanlig affär eller panodil?? Självklart ska receptbelagda mediciner expideras enbart på apoteket, tveklöst!!!! Men alvedon, näs spray osv, sätt en ålders gräns som på tobak och öl vetja.. Med dtta inlägg så vill jag bara säga att jag tycker det är konstigt att vi ska ha kakan och kunna äta den samtidigt. Ok för att förtydliga mig ytterligare. Tänk er en fotbollsmatch exempelvis, Sverige-Danmark. Sverige kan väl inte vara med och spela samtidigt kräva att vi ska spela med våra egna regler som ingen annan har... Nä utan har man gett sig in i leken så får man nog anpassa sig till regelverket som finns, annars kanske man ska hoppa för då vill man uppenbarligen inte anpassa sig....