lördag 4 juni 2011

Rapporter från hundvärlden....

Hundälskare har jag varit från mina tidiga barnsben. När andra flickor lekte med dockor så såg jag till att vara med grannens hundar eftersom i vår familj kunde vi inte ha hund av olika orsaker... Nåväl det har gjort att umgås med dessa 4 benta varelser ter sig helt naturligt för mig. Visserligen har jag ,tävlat, kört upp hundar inom flygvapnet, gått div kurser haft diverse kurser...men jag har hur mycket som helst kvar att lära . Ett sådant område är UTSTÄLLNING. Förr var detta ett skällsord för mig. Jag kunde inte för mitt liv begripa hur man kunde "slösa" sin dag på en utställning, det säger ju absolut ingenting om hunden, mer än att den har rätt färg och rätt vinklar, (sade jag). Nu har jag vackra hundar och har börjat på stapplande steg ta mina första steg i utställningsvärlden, och upptäcker till min stora fasa att jag har hur mycket kvar att lära. Det är verkligen inte bara att "ranta runt i vänstercirklar" Men trots att jag inte kan någonting om utställningar så har jag fortfarande mina kunskaper kvar om hundar och är det någonting som får mig att se totalt rött är när en domare utrycker sig att en valp är "valpig"... Jag är så stolt och glad att jag har valpiga valpar/unghundar, hade jag inte haft det så skulle jag se det som ett totalt misslyckande av mig som hundförare. Att en domare utrycker sig på detta sätt gör att jag faktiskt får lite vatten på min kvarn från den tiden då jag var så anti mot utställningar...För hade domaren haft någorlunda kunskaper om hunden och dess mognad så skulle denne/dessa aldrig i helskotta utttala sig på sådant idiotiskt sätt.