fredag 5 mars 2010

Mina reflektioner...

Jag är en bok mal, jag älskar böcker och har alltid någon jag läser. Just nu har jag påbörjat boken som journalisten/författaren Allan Hall har skrivit "SKRÄCKENS HUS". Det handlar om Josef Fritzl, mannen som kidnappade sin egna dotter höll henne inlåst i en hemlig bunker i husets källare i 24 år. Där dottern blev hans slav och där hon födde honom 7 barn... Den frågan som jag ställer mig och säkert andra människor med för den delen är.-Visste/anade verkligen inte hans fru någonting??? Jag har bara börjat att läsa boken och jag får inte glömma att boken är en sammanfattning av olika människor som journalisten har intervjuat samt en del material som denne har kommit över i sin forskning Alltså det är inget som Elisabeth själv har gått ut med... Det som jag är fascinerad av är människans psyke ,när man kommer i olika stressrelaterade situationer och hur psyket är konstruerad för att klara av dom mest ohyggliga sakerna utan att människa går under. Jag är så övertygad om att modern måste ha haft sina aningar, men eftersom hon själv var ett offer för makens terror så någonstans inom henne så måste det ha "slagit" igen en dörr som blockerade det undermedvetna. Nog för att JF var en tyrann som använde både fysiskt och psykiskt våld, där hanses fru inte gjorde annat än att försöka vara till lags, men hon hade ju alla möjliga chanser till att kolla mera nere i källaren när maken var bortrest, på någon längre resa... Hallå maken var faktiskt och skakade galler i 13 månader för en våldtäckt som han hade gjort och när JF kommer ut ur finkan så tar frun tillbaka honom..? Vad säger det om henne? Kan det vara att hennes kärlek till mannen var så djup? Knappast, en man som förnedrar använder henne som slav misshandlar henne och barnen och kronan på verket våldtager en annan kvinna...Det är knappast frågan om kärlek från hennes sida utan någonting annat... Som sagt människan psyke är verkligen spännande att studera...Men jo jag är tämligen övertygad om att i sitt undermedvetna även om hon inte visste med säkerhet,(för där är jag övertygad om att hon inte gjorde),så nog måste hon ha ana någonting, fast hon förträngde det...