tisdag 23 mars 2010

Varför är vissa hundraser förbjudna????

Att jag är en stor hund älskare tror jag inte att det har kunnat undgå någon människa:)Större delen av mitt liv så har det alltid funnits hundar i närheten av mig. Om inte egna så har jag skaffat lånehundar. Ett liv utan dessa fyrbenta varelser är ett själsfattigt liv för mig. Det som jag funderar på är följande varför ska man börja att förbjuda olika raser som sk kamphundar? I Norge är det redan förbjudet med Am/Eng staff,i Danmark, kommer ett förbud redan i sommar att gälla, Danmarks förbudet kommer att gälla för ca 10 tal hundraser. Jag bli så sorgsen när detta sker, för vad som har hänt är ju att människor med dålig kunskap eller ingen kunskap alls om rasen har skaffat sig den och sedan har dom inte kunnat ge sin fyrbenta vän den stimulans, motion, träning den behöver, vilket i sin tur kan leda till katastrofala konsekvenser Jag tror stenhårt på att man skulle kunna kringgå detta problemet genom att kräva att alla hundägare ska ha typ ett "körkort" för att ha en hund. (Säkert finns det någon nu som läser mina rader och säger, är hon ett "miffo", ska man ha körkort för att äga en chivauva?), då svarar jag- JA, det tycker jag, även en liten hund kan ställa till det ganska rejält:) Hunden är och förblir ett ROVDJUR först och främst glöm aldrig det! En hund har absolut ingen aning om, hur stor/liten den är. Titta bara på vår, Gustaf(mops), det finns ingen i heeela världen som är så stor som han, enligt honom själv. Medans Alex som är en ENG Bulldog, är mys pysgubben, ödmjukheten själv... Givetvis ska detta inte kosta skjortan, men du ska ha gått en typ två dagars kurs Innan du skaffar en valp för första gången, och sedan bör man har gått en valp kurs. Jag tror fortfarande på att man skulle eliminera mycket. Till dags datum är det flertal av landets uppfödare som faktiskt har valt att ha det så. När jag hade parat min gamla schäfer , så skulle jag ha det på detta sättet för att man skulle överhuvudtaget få köpa valp av mig. Nu hade jag redan tingade valpar av människor som själva var bruks folk,men skulle jag annonsera efter valpköpare så skulle jag ha det som krav tyvärr så blev det inga valpar. Har man då ett ""hundkörkort" kan du köpa en hund på blocket eller kennel "what ever!Du har ändå fått grundläggande kunskaper. Men det ska väl inte kunna vara så jäkla märkligt tycker jag det finns redan olika körkort, data, moppe,osv.... Så jag tycker följande: Sluta med massor av förbud på diverse raser, ställ krav på hundägarna istället, för vad är en farlig ras egentligen? Alla hundar med tänder i munnen är farliga....