torsdag 27 mars 2014

Är det konstigt att det går åt helv.....

Ibland funderar jag inte utan bara kan konstatera - är det konstigt att det går åt helv med våra brukshundar???
Alltså vi har en bruksras , iallafall senast jag tittade i ras standarden , men ta mig tusan det glöms bort i all jäkla fjolleri som finns. Jag blir rent ut förbannad när jag läser glöm inte att anmäla er till utställning, precis som om det var det viktigaste för en arbetande hund?!
Alltså jag är den FÖRSTA att erkänna , jag älskar vackra hundar, speciellt vackra riesen, det är bara wow, men ska jag göra en prio lista så ser den ut såhär.
1) Hälsa
2)Arbete/ nerver/stabilitet
3) Utseende
Tyvärr tycks det i vissa kretsar vara en konstig prio lista där utseende är tydligen det viktigaste och hälsan inte är så högt prioriterad, arbetet är tydligen helt sekundärt.
Alltså jag tillhör en av dom bästa rasklubbarna vi har i Sverige, men jag blir ledssen och fundersam, när jag läser att ett distrikt går ut med kom och prova på olika bruksgrenar, och inte ens har med IPO/ SV skydd, men tar med rallylydnad??????  Nej detta är inte ett skämt.
Nej jag har inget emot rally lydnad, tvärt om är det kanonrolig sport som gör att man ökar samarbetet mellan hund/förare, men att inte ens ha med den största hundsporten vi har i Europa känns inte bra.
Nåväl nog om detta.
Solos underverk frodas och är så underbart fina, Maken är nere i Skåne och grejar, det lär bli riiiktigt riktigt BRA, och själv har jag fått bakslag på min influensa, igår hade jag feber igen men idag är jag ganska ok.
I skrivandes stund 09:30 har jag varit och cyklat med mina underbara vänner och snart är det spår som hägrar.
Jag har blivit utvald att vara "Landsvärd" när FCI WM, IPO är i Malmö i sept det ser jag fram emot att vara med som ett av kugghjulen i navet.