tisdag 8 september 2009

Lite om hundar...

Hundar har ju ett språk som kallas "lugnande språket". I praktiken innebär det att om en hund är orolig/rastlös, sk,,damphund så kan en annan "balanserad"hund hjälpa damphunden med att lugna ner sig med olika signaler... Genom att iakta Alex som är lugnet själv,(ännu så länge), så kan jag avgöra snabbt vem av tikarna drar igång flocken... Alex lägger en stor tass på denne hunden och tvingar den på så sätt att "rätta" sig i ledet... Detta fenomen har jag ALDRIG någonsin under alla mina "hundår", (och dom är mååånga, fniss), sett hos en 6 månaders valp!!! tillråga på allt så är det "alfa" tikar jag pratar om, dvs, dom har haft valpkullar osv. Barbie "the bitch", försökte att sätta Alex på plats men det misslyckades!?? Han svarade inte direkt upp, men försvarde sig ,han backade alltså inte men han stod kvar och denna alfa tiken fick ge sig..?? Mycket spännande fenomen detta... Då får man ha i minnet att dessa tikar har två bulldoggar hemma så dom är vana vid stora hundar... Visst är det en jobbig tid, med fyra hundar, men samtidigt lär jag mig oerhört mycket... Varje mynt har som bekant två sidor...:)