fredag 21 maj 2010

En het debatt.

Läste i dagens tidning om en hund som hade attackerat en två åring. Alltså det är ALDRIG acceptabelt, men det har hänt så mycket tråkigheter på sista tiden angående hundar som attackerar, så jag känner för att skriva av mig angående detta fenomenet. DETTA ÄR EN HUND: Hunden är släkt med vargen det finn 6 sorter vargstammar från början (därför ser hundarna olika ut), från början så tog människan vargen/hunden till sig för att man upptäckte att den var fantastisk på att vakta. Sedan har utvecklingen gått framåt och människan har fött fram olika raser beroende på diverse önskemål/behov. Hunden är ett flockdjur som tyr sig till sin ägare. Det är ingen leksak som vem som helst kan gå fram till och det SKA MAN INTE GÖRA HELLER. Varför får vissa människor för sig att man kan släppa okända barn till en hund???Är dom helt från vettet???Hunden gör givetvis många gånger det som den absolut INTE får/ ska göra den kan attackera i ren skär förskräckelse Min gamla älskade schäfer som var ett unikt exemplar hon var verkligen en "skarp" hund, med nervkapacitet som var unik för en sådan skärpa som hon besatt. Hon skulle markera ganska länge, innan hon skulle gå till attack, (men som sagt, hon var verkligen unik,) trots alla tester som hon gjorde och som påvisade hennes starka nerver glömde jag ALDRIG att hon var ett rovdjur. Jag skulle aldrig i helskotta tillåta exempelvis att någon skulle rusa fram och klappa henne. Varför??Jo hon kanske skulle få fram sina djupt rotade insikter. Jag vet när barnen var små och hade kompisar hemma, där var jag enormt tydlig, ska ni jaga varandra så gör det inte hemma. Hunden kan missuppfatta er och få för sig att försvara sina hussar. Detta respekterades till fullo. Vi hade aldrig några problem. Likadant är det nu. Inte vem som helst får gå fram till våra hundar, (även om dom både Gustaf och Alex så gärna vill), men jag finner ingen anledning att folk ska fram i tid och otid och kela med våra hundar som dom inte känner. Jag är hundarnas obestridda ledare och jag beslutar vem som ska få hälsa på dom, och hundarna litar till fullo på mig, därför känner dom sig trygga. Alltså jag ha hållt på med hundar större delen av mitt liv och jag vet bara för ca 15 år sedan så var det en självklarhet bland mina hundkollegor att man resonerade som jag. När har har det gått så snett???När började människan att behandla sina hundar på ett sett som går emot dess natur?? Jag pratar givetvis inte om hundar som rusar på människor och attakerar dom utan anledning. Då är vi inne på någonting annat.Som är fullständigt oacceptabelt, dessa hundar varken vi ska/kan ha i vårt samhälle. Jag pratar om då människor faktiskt tillåter att man går fram till en kopplad hund utan att kolla med ägaren om det är ok! Då hunden kan av olika anledningar känna sig trängd...