torsdag 21 juli 2011

Dagens träning...

I min iver att skriva om hundar glömmer jag ofta av att dom flesta kanske inte har en susning om vad jag menar, (konstigt eller hur:)??Alla är väl väl insatta och älskar hundar)
Jag skrev igår om rapport. Denna grenen började förlängesedan och man har faktiskt anv detta i 1,2-a världskriget. Då skickade man hundar med medelanden till varandra.
Detta är en gren som man tävlar i.
Maken tar hunden till station B, jag står kvar på station A. När hunden kommer till mig, så kopplar jag denne. Sedan väntar jag i "lägret", tills alla hundar är framme. Sedan skickar jag hunden tillbaka till maken som har förflyttat sig till station C. Hunden ska springa och spåra samtidigt, och sist skickar man till station D.
Detta kräver enormt mycket av hunden eftersom denne arbetar självständigt under ibland ganska krångliga förhållanden.
Vad som helst kan hända i skogen och hunden måste lösa det själv, stukning av foten osv.
Detta är verkligen en kanonrolig gren och Solo verka ha talang för detta, (men denna härliga hunden har nog talang till det mesta).
På vägen hem så inhandlades det kombiradio, en mycket bra grej till denna sporten.
Det roliga var att paret som har hand om denna träningen (kunniga hundmänniskor helt klart, tävlat i sm, x antal gånger) har haft Solos farfars farfar och denna hunden var snyggaste hunden i Hela Europa på 80-talet...