torsdag 7 juli 2011

Mina funderingar...och snodda formeleringar:))))

Schnauzerfamiljens jätte ÄR och SKA VARA en JÄTTE - en robust hund med styrka och elegans, en envis tjurskalle som ler dig rätt i ansiktet när den går fram och sätter sitt bomärke på ett grässtrå innan den hörsammar ditt kommando... Den säger: ja ja, jag kommer - strax... En äkta riesen är ingen tävlingsmaskin - den spelar ofta pajas mitt under ett lydnadspass, och det är då, min vän, du måste minnas din kärlek till den ras du valt... En riesen lär lätt och den glömmer ALDRIG - varken positivt eller negativt. Denna karismatiska varelse är inte lätt att vare sig leva med eller utan - men vem har sagt att livet ska vara lätt att leva??!

Denna texten har jag helt ärligt snott från uppfödaren som har pappan till min älskade hund Solo.
Jag lade till följande:
för när du väl har en riesen som väljer att sammarbeta med dig kan jag lova dig du vill inte ha någonting annat:)) Jag var och tränade tävlingslydnad med Solo igår...jag lovar er denna "ferrarin" är fantastisk att arbeta med.
Jag körde bland annat liggande under gång och fanken om inte han slår till och med en bordercollie... Inkallning då har han sådan hastighet att han "slirar" in:))Så jäkla skoj!!!men det är MYCKET hund i denna vackra/stolta varelsen.
Därför kommer jag ALDRIG i livet till att förstå /accepterar att man "förlöjligar" denna vackra majestätiska ras som riesen är.
Har du en gång bestämt dig för denna ras, är det din SKYLDIGHET, att se till att den representerar rasen både exteriört och mentalt ALLT annat är oacceptabelt!!!