tisdag 13 april 2010

Hundutställning....

Så har dagen kommit då jag anmälde Alex till en kommande hundutställning.. Som en gammal "bruksmänniska", måste jag erkänna att någonstans i mitt hundhjärta så tar det emot rejält. Anledningen? Jag tror faktiskt inte på utställning, tvärt om så har det många gånger stjälpt rasen, än tvärt om. Titta på exempelvis, dvärgschnauzer, en underbar ras, men det man ser på utställningar representerar den verkligen hur en Dvsch, ser ut i vardagen??Knappast!För att inte tala om en Bichon frise! Schäfern ska vi aldrig glömma vad man har sabbat tack vare osunda vinklar. Denna en gång så fulländade ras har man sabbat till den milda grad att polisen numera har fått SÄNKA dina brukshinder, därför att hundarna har blivi så söndervinklade att dom inte kan ta sig över hindren. Fast detta påpekades så tystades det ner dirket! Alex är som sagt anmäld. Alex pappa, är en hund, han vann, år 2004 den åtråvärda titeln"Den bästa unghunden" i Czeckien, det betyder att han var den snyggaste/ mest fulländade hunden som ställdes ut det året,oavsett ras!Därför vill jag ha en bedömning på Alex, men samtidigt vet jag att det inte alltid blir korrekt. Förra året, på World Dog show ställde jag ut GustaF(mopsen), två dagar i streck för två olika domare...Första dagen , fick Gustaf första pris, kom till finalen och hamnade som resev för heders priset! Dagen efter åkte han ut med pravur och fick en svidande kritik!!!Vi pratar om samma hund!:)Gissa vem som fick vatten på sin kvarn???Givetvis jag.. Ok nu ska jag ge detta spektaklet en chans till...Så den 15/5 i Alingsås,kör vi!!!!!