fredag 29 maj 2009

Rapporter från min Prag resa...

Ja då bar det iväg till Prag tidigt måndag mrg. När jag kom till jvst så såg jag att det går ett direkt tåg till Kastrup, och då tog jag det, för att slippa byta tåg i Malmö. Kalas tyckte jag...Tills jag kom på en vagn med en hel 9-de klass som också skulle till DM...SAY NO MORE!!!! Framme vid Kastrup, så gick det kanon inga problem, det som var lite jobbigt var att eftersom jag ville ha gott om tid, så fick jag vänta i 3 timmar, inget som jag tycker är kul men det gick... Flyget var i tid och jag var nere i mitt älskade Prag på 1 timme och 5 minuter!!!Kalas!!! Under tiden hade jag pratat med en orolig make och en orolig mor som funderade på om jag hade kommit iväg på rätt tåg samt rätt flyg..:)) (deras förtroende för mig är , hmmm intressant, hihihi. Framme i Prag så tog jag en taxi till lägenheten, inga problem och jag avtalade med chauffören om att han skulle hämta mig på onsdag mrg...Kalas! Detta är slående, men så fort jag kliver in genom trappuppgången så får jag ALLTID en förminnelse av min älskade mormor. Huset "luktar" mormor och som alltid blir jag glad att få uppleva känslan av närhet till en kvinna jag älskade högt! Samtidigt blir jag sorgsen, jag hade önskat att hon vore med oss fysiskt ännu än i dessa dagar... Jag var helt slut men jag hade inte tid att koppla av, så jag släppte bara mina väskor och drog iväg till kvarters affären för att handla lite så jag skulle ha mat till frukosten. Gjorde mina ärenden och tillbaka till lägenheten. På gatan bakom lägenheten där finns det en gudomlig restaurang som jag besöker med glädje, när jag ska "stimulera" mina smaklökar:)) Dit begav jag mig och intog en fantastisk måltid som jag sköljde ner med en kall öl:)) (tro mig jag kan tänka mig mycket sämre situationer än den jag befann mig i!:)) Sedan bar det raka vägen hem och jag fullständigt svimmade av utmattning. Dagen därpå (tisdag) så var det hett, hela 35 grader!!! Luften bara stod och dallrade. Då fick jag ett sms, från uppfödaren som undrade om jag inte ville komma över till henne (hon var på landet med sina valpar) och landet låg ca 1 timmes väg från Prag. Hon hade gärna hämtat mig men i denna hettan så kunde hon inte lämna valparna så länge, men hon skrev att jag skulle ta ett lokaltåg dit. Ojojoj ,men vad fasiken så jäkla urdum kan jag väl inte vara,tänkte jag och efter raskt övervägande på ca 3 sekunder, så beslöt jag mig för ok, köööör! Ok frågade mig fram vilken spårvagn jag skulle hoppa på och sedan bar det iväg till jvst... Köpte biljetter och hoppade på rätt tåg, wowww, till och med jag blir imponerad, hahaha... Tåget är en historia som är värt att berätta om. Tänk er bakåt i tiden, ( typ då Jesus fortfarande gick i kortbyxor:))säterna var i mörkrött velour!!! På golvet var det hasselnöt brun linoleum matta, och det var sååååå jäkla äckligt sketet att jag trodde på fullaste allvar att det inte hade blivit städat på denna sidan av året, uuugh...Men det var verkligen retro! Jag kan tänka mig att en sådan kupe kan göra sig helt rätt i en exempelvis butik eller något sådant(alltså under förutsättningar att det saneras ett par gånger innan, alltså) Jag hoppade av på rätt station och vi var verkligen ute på landet, det var jätteskönt att komma bort från smogen, och få andas lite frisk luft, ja andas och andas...Möjligen flåsa frisk luft så är jag nog mer exakt! Uppfödaren kom och hämtade mig som avtalat och så drog vi iväg ut på landsbygden. Där är det smala gator, och människorna kör som om dom var med i en formel-1 tävling, faktiskt vi blev omkörda av ett gäng galningar som slet av henne sidofönster på bilen! Jo det är säkert, men dom galna babianhjärnor som satt bakom ratten bara fortsatte. Vi fortsatta att köra och svängde av från gatan mellan två åkrar!!!Ojojoj nu började min paranoida hjärna att arbeta för högtryck!!! Herrejäkla ingen vet vart jag är och snart kommer vi säker fram till en lada där "Ryska maffian" bara står och inväntar mig. Istället för att komma hem med en engelsk bulldogvalp så kommer jag att hamna någonstan i Hubidubi, och där blir såld på någon jäkla "svartamarknad".... Hur i hela friden har jag hamnat här??! Till min stora lättnad så kom vi inte fram till någon lada, utan till ett pittoreskt hus som låg fullständigt idylliskt:)) Valparna var helt fantastiska, Alex valde mig direkt och det var kärlek direkt från min sida. Tiken (Alex mamma)var bland det vackraste jag har sett i bulldogvärlden. Jag har ju sett henne på fotografier, men där såg hon ganska "slät" ut , men i verkligheten var hon otroligt vacker! Vi satt av några timmar och sedan begav vi oss tillbaka till Prag. På resan till Prag så stannade vi till hos veterinären som gjorde en sista koll på Alex, så han var ok inför resan. Inga problem. Sedan var vi tillbaka i lägenheten, där hade jag förberett inför en valps ankomst, genom att rulla ihop mattorna som är i hallen och köket och stängt in till vardagsrummet. (det är ju en valp och modern hade nog ströpit mig långsamt om det hade hänt en olycka på mattorna, helt klart.) Onsdag mrg hämtade taxichauffören mig redan kl 05,10!!!Huugh, natten hade varit full med åska och blixtrar, och skyfall!!! Vid incheckning, fick jag mig en smärre chock!!Eftersom Alex väger 8 kg, så tänkte jag ha honom i knät, men se det gick inte!!!!Jag fick vacker lösa en stolsbiljett för 1000sv/kr!!! Till chech air, vill jag bara hälsa: Ni är fräcka penningutsugare, och förresten har ni gamla skitplan!!!! HA, DÄR FICK NI.... Resan gick helt totalt smärtfritt, på planet fick vi någon "gammal" avdankad fralla som tilltugg, (knappast värt namnet) och i den så låg det lite kalkonkött som Alex fick till hans stora lycka!! Väl framme i Malmö (kl 09:30) hade jag många timmar till jag skulle åka hem, mitt tåg skulle gå först kl 16,00. Men så såg jag att det gick ett kl 11,0! Kanon tänkte jag och försökta att boka om min biljett, men se det gick inte!!Biljetten hade jag köpt via internet och dom är inte om bokningsbara fick jag mig till livs...Men vaf.....n tänte jag, varför ska man komplicera allt så mycket! Jag struntar i det och så sätter jag mig på tåget så får vi se...Det hade hu gått bra på resan ner. Men först skulle Alex rastas och ha lite mat i magen. Så jag hittade en gräsplätt där jag rastade honom och gav honom mat. ( Till saken hör det att från kvällen innan då det var sådana värmeböljor, sedan raka vägen in i ett flygplan där det är en svinkall airkondition, och raskt över till ett ställe där det blåser halvt orkan och dessutom iskallt, det är inte bra för en en liten valp...) Efter att jag rastat klart och givit honom mat så begav vi oss tillbaka till jvst. Satte mig på tåget och sedan så bardet iväg hemåt. Det var inga problem att jag hade bytt tåg. Jag vill ge heder åt den svenska personalen som arbetar på tågen. Otroligt trevliga hjälpsamma service inriktade människor!!!!ELOGE till er!!! Framme i Göteborg blev vi hämtade av maken:)) Sedan bar det iväg hemåt! Tyvärr så har Alex dragit på sig en rejäl förkylning den stackarn!!!Men nu är vi i hamn!!!!! Kanske är det någon som undrar varför jag i hela fridens namn åker ända till Prag för en hund skull?? Jo det är såhär att Engelsk Bulldog, är den dyraste hunden du kan köpa här,den ligger i ett pris mellan 23-27000!!Helt jäkla sinnesrubbat enligt mig. Alex kostade mig med resa alla papper, hanses pass osv 14000! (inkl denna jäkla biljetten som jag fick lösa extra för honom, annars hade det gått på 13000)Lite skillnad va?? Väl hemma var jag helt slut, jag hade varit vaken sedan 04,00 och det märktes! Jag hade glömt att ringa cyberdrottningen när jag väl kom hem och fick ett ilsket samtal av henne ...Det var verkligen inte min mening att göra henne orolig men jag hade faktiskt ingen tanke kvar i hjärnan, av ren pur trötthet. Flåt, mamsen:))