torsdag 5 februari 2009

Det här var inte bra...

Maken kom hem idag efter dialysen och tyckte att det kändes ganska ok. Ansvarige läkare hade varit hos maken och sa att snart är det dags att kontakta Sahlgrenska sjukhuset för ev donation. Då berättade maken att vi redan hade en tid...Jaha sade läkaren lite snopet. Återigen hade han blivit förbisprungen... Maken åkte iväg till jobbet och för en stund sedan fick jag ett telefonsamtal från dialysavdelningen, makens KALIUM värden var alarmerande höga över 6!!!(kan orsaka bland annat hjärtstillestånd) Men det var innan dialysen så efter dialysen när han var renad så hade dom fått ner den till en 1/3. Vi började att prata om vad det kunde vara som gjorde att makens kalium åkte upp. Det vi kom på var juicen, som han dricker! Så vi ska testa att ta bort den. Sedan berättade sköterskan att maken hade blivit erbjuden kostdryck men han vägrade!!! Jag började att gapskratta när hon berättade att dom hade erbjudit honom det, goood luck!Det har han inte sagt till mig antagligen för han visste vad hans älskade hustru skulle säga...Sedan berättade jag för henne att nu är det skarpt läge vi har fått tid för donation och att dom får följa detta noga så att inte det faller på det höga kaliumvärdet, och det ska följas upp nu redan på lördag. Nåväl jag fick ringa omedelbart till maken så att han inte satt i ett hörn lallandes och sörplandes på någon form av juice. Vilket han inte gjorde tack och lov. Så berättade jag vad dom hade sagt och att hur viktigt det var nu med att få bukt på kaliumet... Seadan flög självaste faaaan igenom mig:) Jo, fortsatte jag och så sade dom att det här med rökning, det kan bidraga med det höga kaliumet. Maken som inte har berättat att han röker,(hmm undra just varför) utbrister-Vad har du sagt förnågot nu?Njjae, jag frågade om rökningen har något som helst med det att göra, och då sade dom att det bästa vore att sluta självklart helt och hållet!! Maken tystnade helt, min älskade vän. Jamen, kom inte med några moralpredikningar om att jag ljög, för det gör jag aldrig, men låt oss säga att jag töjde och överdrev, alltså skulle du fråga vem som helst om man ska dra ner på rökningen så vet ALLA i dags läge vad svaret är, så jag lade fram det...Thats it! Inget att tjafsa om:)Han berättade ju inte att han nekade näringsdrinken.. Så jag kallar det chack matt, hihihi.