måndag 9 februari 2009

Det ska börjas att forska i oss donatorer...

När man har njursvikt är det vanligt att man får problem med kroppens, insulin. Nu är läkarna nyfikna hur det blir med donatorerna och man som donator får samma tendens eller inte. Jag har bestämt mig att kan jag främja forskningen i dessa "piss"sjukdomar som njurarna kan ställa till med så ska jag göra det. Så i morse när det ringde en forskare och frågade om jag ville vara med på denna studien som ska startas så sade jag självklart ja! Det är två studier som körs pararellt, den ena är att dom tar olika prover och den andra är att dom pumpar i dig insulin som dom sedan följer under en tid. Först så ville jag vara med på den större studien, men när jag fick reda på att dom ska pumpa i mig en massa insulin innan operationen sade jag-aldrig i livet! Jag vågar inte riskera någonting innan donationen. Sedan berättade vederbörande för mig att dom proverna ska tas på det sjukhuset jag är utredd på eftersom efter donatonen ska jag tillbaka dit.-Nä det blir inte så, för så fort donationen är över ska jag skriva ut mig och ta ett annat sjukhus. Dom har tabbat sig såpass mycket på maken att mig får dom verkligen inte undersöka. Dom är inte kompetenta, det finns undantag, men dom är få. Det bestämdes att ansvarig sköterska för projektet skulle ringa mig. Hon ringde och sade jag hörde att du inte vill tillhöra det sjukhuset. Det stämmer bra, dom kommer inte i närheten av dessa klåpare. Nä ibland fungerar det inte och då är det bra att byta,hmm så nu ar jag varit diplomatisk, säger hon! Men om du vill så kan du gå här. KALAS, det är ju det jag vill! Jag ska försöka att få hela eftervården där.