tisdag 31 mars 2009

Det här med förnedrings tv...

Jag funderar och tänker på våra ungdomar, redan från tidig ålder får dom lära sig att inte vara elaka ,mobbas osv, detta är en grundläggande värdering i ett demokratiskt samhälle. Sedan sätter man på Tv och det ena efter det andra förnedringsprogrammet, sänds ut i våra vardagsrum och en stor del av befolkningen gör det till en del av sina liv! Snacka om att sända ut dubbla budskaper till våra ungdomar, eller är budskapet när du är ung så rätta dig i ledet, men så fort du blir äldre så glöm allt vad moral och heder heter, lär dig hur man kan göra genom att titta på olika förnedrings program. Man visar hur elaka människor kan bete sig mot varandra, att det är ok att mobba, frysa ut osv, och detta kallar ,man för folknöje??? Robinson är ju som bekant åter tillbaka efter att ha varit borta ett antal år. Jag tänkte att denna gången så ska det nog vara bra, tittade i lördags och efter halva avsnittet så stängde vi av... Att folk orkar hålla på som dom gör, eller är det så att man klipper avsnitten där det är som "stökigast"? Det enda jag kan säga är att kommiten om beslutar om vilka som ska få vara med , gör verkligen ett grundligt arbete! I ett längre perspektiv undrar jag vem som hjälper några av deltagarna att få hjälp som det är uppenbart att dom behöver. Jag tror att i våran familj är vi lite konstiga, eftersom vi inte ser det som ett folknöje att vara bänkade framför tv:n och se på när människor förnedrar sig själva eller andra för den delen. Fast även om vi är konstiga just på grund av det, så vill jag fortsätta att vara det:)!