onsdag 11 mars 2009

Oman

Bild nr1) En vanlig syn, total folktom strand:))
Bild nr2) Är påväg till beduin lägret och i denna staden bodde beduiner samt borgmästaren för Staden och lägret.
Bild nr 3)En av hotell poolerna som vi inte badade i eftersom havet var så mycket härligare varmt ochskönt och varje dag hade vi sällskap av min vänner delfiner som lekte i vattnet:))
Sara önskade få lite fakta om Oman.
Nu är det exakt 4 år sedan vi var i Oman vi åkte dit i mars månad och i november (5 månader tidigare alltså) då hade Oman slagit upp sina portar för charter turister. Nu är det verkligen högexplosivt sedan vi var där men då fanns det 2 st 5 stjärniga hotell att välja emellan, Plaza Crown eller Hilton. Eftersom mitt favorit hatobjekt är fröken P Hilton så var valet inte svårt för oss, vi tog Plaza Crown:))
(vi är inte noga med vart vi bor annars eftersom hotellrummet, är bara ett ställe där vi förvarar våra saker.)
Det visade sig vara ett ypperligt val eftersom det ligger mycket bättre till, Hilton ligger för nära raffinaderierna.
Oman är en orörd pärla, för bara 30 är sedan hade man inte ens asfalt. Människorna var fantastiska, så vänliga, så värdiga.
Vi hyrde bil den v vi var där, därför hittade vi våra stränder:)Totalt orörda!!! Maten åt vi på hotellet och nu pratar vi om ett kök som hette duga! Dom hade allt och mer därtill. Spriten fanns också, men allvarligt talat det gick inte att lösa för pengar en flaska , medelmåttigt rött vin gick på 300 kr!
Jag vet att flertal av gästerna åkte till flygplatsen på kvällarna och satt där i baren, vi själva hade inhandlat någon god flaska på planet som vi hade med oss och när den var slut så var det alkoholfria alternativ som gällde, "no big deal". Vi var som sagt ute och rände för jämnan men matrestauranger fanns inte i den bemärkelse som vi är vana vid , måste jag tillägga.
Som kvinna så bör man helst inte visa knäna, men jag har oftas på mig skjorts, och det var inga som helst problem. Sedan skulle jag väl kanske inte gå i bara bikini överdel i stan , men det gör jag inte ens hemma i sverige...
På stranden som tillhörde hotellet så kunde du faktiskt vara precis som du vill men utanför hotell stranden så satt det faktiskt "moralens väktare" där. Det var en gammal man och han satt där hela dagen under sitt parasoll och blickade ut över Arabiska havet. (kan tänka mig mycket sämre jobb) Han satt där främst för att hålla inhemska manliga delen borta har jag en känsla av. Samtidigt så fanns det som sagt orörda stränder och där badade jag i bikinis som vanligt, det finns alltid vikar osv, som gör att et blir privat, men visst jag hade ju ögonen på skaft utifall att, jag menar , så kul är det nog inte att provocera där.
Vi var ute på öken safari och det var en upplevelse bara det, då åkte du ut i öknen i en karavan tills du kom fram till ett beduin läger:)Kanonhäftigt. Där fick du sova under bar himmel mitt i öknen och det enda som du hade som sällskap var kameler:)).(ja alltså förutom oss människor, lika bra att vara tydlig här så ni inte tror at jag kallar min make för kamel gudbevars:))
Fantastiskt land, finns hur mycket som helst att berätta.
Resan kostar ca 8000 sv kr och då har du halvpension i priset.
Men Sara, nu när vi är släkt och allt, nog vill ni har med er guider eller hur..?:)Inte ska ni åka själva, vi är villiga att "offra oss"*ASG*