söndag 25 januari 2009

Ett tips till alla tilltänkta njurdonatorer...

Det är viktigt att följande saker i åtanke. Varje avdelning på sjukhusen har en oerhörd sträng budget. Det betyder att man sparar pengar tills det blir rena skämtet och den enskilde patienten blir lidande. Att jag skriver detta inlägget beror på att jag vill att allmänheten ska veta följande: När du ska ta prover om du är en blivande donator så får du nästan vänta ihjäl dig! Först ska remissen skrivas och när den är skriven ska den iväg sedan får du en tid om du har tur inom en månad, när du har tagit dessa prover så dröjer det ca en vecka innan svaren kommer!! Ja man behöver inte vara speciellt begåvad för att förstå att det är fullständigt oacceptabelt. Nu är det så att i sjukhusvärlden kan man få akut svar på prover som man tar. Svaren kan vara klara inom några timmar! Det är oerhört dyrt men man bör ha detta i åtanken när personalen "kiddar "om att svaren kommer att ta ca 1-2 veckor!! Tanken med att det ska ta tid med en donatorns utredning är att ingen ska göra något överilat, och ångra sig efteråt. Jag förtår tanken samtidigt som jag tänker, är vi inte vuxna nog att ta ansvar för oss? Själv anmälde jag mig för två år sedan att jag ville donera, om det skulle visa sig vara aktuellt. Då var maken relativt frisk att det sedan i höstas fullkomligen exploderade med sjukdomen det är en annan sak.(Sjukdomsförloppet för systnjurar är sådant, det kan gå i skov och det kan stanna upp, men det kan som i vårt fall fullkomligen explodera) Men oavsett så var jag klar på 2 månader. Fast det var inte lätt, jag har verkligen varit påstridig/enerverande/ifrågasättande... MEN DET GÅR!!!