tisdag 13 januari 2009

op nr 1 och 2

I vanliga fall när man donerar en njure så lägger man den nya njuren i buken strax ovanför ljumsken. Men har man som maken systnjurar vilket gör att dom växer eftersom det bildas nya syster på dom hela tiden. Systorna i sin tur växer tills dom spricker sedan bildas det ärr på njurarna och njurarna måste växa till sig ännu mera samtidigt som dom då börjar att fungera sämre. Detta var snabb beskrivning. En frisk njure väger ca 200gr hos en vuxen person. I makens fall så har hans njurar vuxit såpass att den nya njuren inte får plats. Alltså måste man göra det man inte gärna vill dvs, avlägsna ena njuren, vilket inte är en lätt operation. Sedan måste man vänta tills operationssåret har läkt ihop, ca 8 veckor man måste kolla så att inte det på några vilkor tillstöter infektion efter operationen.(det är fara för livet!!) Under tiden måste maken gå i blod dialys eftersom att den andra njuren lägger av att fungera inom loppet av några dagar. Sedan efter kommer operation nr 2. Då ska jag donera min njure till maken. Jag går igenom samma operation som han har gjort idag men inte så allvarligt eftersom jag är helt frisk och min andra njure kommer att öka i sin kapacitet. Så jag ska inte gå i dialys. OP nr två går till att man opererar oss samtidigt vi ligger i var sin sal jämte varandra för att det rör sig om minuter från det att dom har tagit min njure, så ska den kopplas in i maken så fort det bara går, för bästa resultat. Tanken är att den ska köra igång att arbeta direkt.